Masaż tkanek głębokich

Masaż tkanek głębokichMasaż tkanek głębokich znany również jako „Deep Tissue Massage” to jedna z najbardziej efektywnych metod pracy z tkankami miękkimi. Teoria masażu mięśniowo-powięziowego nazywanego również głębokim, propagowana przez autorów takich jak Art Riggs, ewoluowała wzbogacając światowe dziedzictwo terapii tkanek miękkich. Metoda polegająca na zrozumieniu warstwowej budowy ciała oraz możliwościach pracy z warstwami tkanek cieszy się rosnącą popularnością wśród fizjoterapeutów, osteopatów i masażystów na całym świecie. Praca z warstwami tkanek w celu ich rozluźnienia, wydłużenia oraz uwolnienia zbędnych napięć daje szerokie możliwości zastosowania i nadzwyczajne rezultaty już po pierwszym zabiegu.
Technika pracy z tkankami przy zastosowaniu łokci lub kostek powoduje większą głębokość i precyzję zabiegu niż inne formy masażu. Ze względu na szerokie właściwości adaptacyjne oraz sposób wykonania masaż głęboki ma zastosowania zarówno w fizjoterapii, gabinetach odnowy lub SPA jak również w chiropraktyce. Podstawowe działanie pracy z tkankami głębokimi to zmiana struktury i ograniczeń ruchomości mięśni. Pacjenci chwalą sobie natomiast dobroczynne działanie technik mięśniowo-powięziowych ze względu na zwiększenie efektów rozluźnienia, zmniejszenie długotrwałego bólu oraz dłużej utrzymujące się efekty zabiegu.

Minimalizacja bolesności, poprawa postawy ciała, zwiększona giętkość oraz płynność ruchów przekonują coraz większą liczbę terapeutów jak i pacjentów do tej alternatywnej formy masażu, która w połączeniu z tradycyjnymi technikami daje zadziwiające efekty w bardzo krótkim czasie. Sam masaż nie jest też ograniczony do jakiegoś schematu postępowania. Jest to sposób pracy z Pacjentem pozwalający na zrozumienie przyczyn powstawania jego dolegliwości oraz przeprowadzenie indywidualnej terapii dostosowanej do możliwości Pacjenta jak i terapeuty w sposob łągodny i bezpieczny.
Według Riggsa: „to zrozumienie warstw ciała i możliwości pracy z tkanką w tych warstwach zmierzającej do rozluźnienia, wydłużenia i uwolnienia utrzymujących się wzorców nieprawidłowych napięć w możliwie najbardziej skuteczny i energooszczędny sposób”.

Korzyści terapii tkanek głębokich:

•  Zmniejszenie bólu.
  •  Zwiększenie rozluźnienia.
  •  Poprawa przenoszenia napięć poprzez ciało.
  •  Obniżenie poziomu stresu.
  •  Przywrócenie lepszej postawy rekonwalescencji.
  •  Zwiększenie giętkości ruchu.
  •  Zwiększenie płynności ruchu.
  •  Uwalnianie stawów o zmniejszonej ruchomości.
  •  Poprawa ukrwienia.
  •  Poprawa zakresów ruchu.
  •  Zmniejszenie napięcia mięśni.
  •  Rozciągnięcie mięśni i powięzi.
  •  Wspomaganie terapii punktów spustowych.
  •  Poprawa funkcji mięśni.
  •  Odzyskiwanie równowagi (balansu) mięśniowego.
  •  Długotrwałe korzyści.

Wskazania:

•  zaburzenia czynności w układzie ruchu:
  •  zablokowanie
  •  nadmierna ruchomość
  •  nieprawidłowe wzorce torebkowe
  •  objawy przeciążenia poszczególnych odcinków mięśni
  •  zaburzenia równowagi mięśniowej w ścięgnach i powięziach
  •  niewydolność, niestabilność, przykurcze
  •  niewłaściwe nawyki postawne, ruchowe i oddechowe
  •  ograniczenia przesuwalności tkanek
  •  skrócenia tkanek