Drenaż limfatyczny

Drenaż limfatycznyDrenaż limfatyczny jest jednym z działań fizjoterapeutycznych. Za pomocą rąk terapeuty usprawniane jest krążenie limfy. Tym sposobem zapobiega się chorobom wynikającym z obrzęków zastoinowych, zapalnych, onkotycznych i chłonnych. Drenaż limfatyczny likwiduje i zapobiega zastojom chłonki. Osiągamy to w sposób mechaniczny przez przepchnięcie zalegającej chłonki i udrożnienie węzłów chłonnych. Układ limfatyczny podobny jest do układu żylnego, ale brakuje mu takiego motoru napędzającego jakim jest serce. W wiotkich naczyniach chłonka płynie tylko dzięki różnicy ciśnień w organizmie. Dlatego tak łatwo dochodzi do jej zastoju – wystarczy siedzący tryb życia i unikanie gimnastyki. Skutkiem zaburzeń w układzie limfatycznym są nie tylko obrzęki, ale też rozstępy, cellulit, trądzik różowaty, przedwczesne starzenie się skóry i schorzenia wielu narządów wewnętrznych.

Drenażu używa się z powodzeniem nie tylko jako masaż ogólny, ale też jako zabieg kosmetyczny twarzy. Jest leczeniem wspomagającym przy amputacji piersi, czyli mastektomii. Drenaż limfatyczny jest zabiegiem polecanym przez lekarzy w przypadkach obrzęku nóg, rąk, mających związek z problemami zastoju krwi i limfy w przestrzeniach międzykomórkowych. Jest także zalecany dla osób z żylakami i mających problem z ciśnieniem. Drenaż limfatyczny jest zabiegiem, który skutecznie pomaga w walce z cellulitem i tkanką tłuszczową. Ma on za zadanie przepchnięcie limfy, toksyn i produktów przemiany materii, by w sposób naturalny poprzez organizm zostały one wydalone. Drenaż limfatyczny jest to masaż pompująco – ugniatający. Dlatego często po zabiegu odczuwalna jest wzmożona moczopędność, co jest naturalnym objawem pracy organizmu.

Korzyści terapii drenażu limfatycznego:

• Stymulacja naczyń chłonnych.
  • Zwiększenie transportu chłonki, przesunięcie jej jak największej ilości w kierunku najbliżej leżących węzłów chłonnych.
  • Odblokowanie zastojów chłonnych w określonej okolicy ciała.
  • Zniwelowanie bólu, zwłóknień i zrostów.
  • Poprawa własnej motoryki mięśni gładkich naczyń chłonnych.
  • Utworzenie nowych naczyń chłonnych w miejscach przerwania.
  • Wzmożenie pobudzenia nerwu błędnego.
  • Usuwanie toksyn, zwalczanie cellulitu.

Wskazania:

– okres formowania kikuta
– obrzęki:

• po mastektomii
  • pourazowe i pooperacyjne
  • lipidowe
  • przy schorzeniach reumatycznych
  • przy niedowładach
  • nabyte i samoistne
  • żylne z owrzodzeniem goleni lub bez

– pierwotny obrzęk limfatyczny po hipoplazji i aplazji naczyń chłonnych
– wtórny obrzęk limfatyczny po operacyjnym usunięciu guza wraz z usunięciem i/lub naświetlaniem miejscowym węzłów chłonnych np. guzy sutka (obrzęk węzła pachowego), miednicy mniejszej (węzeł pachwinowy), obszaru szyi i twarzy